Kolo si většinou kupujete na víc, než jednu sezonu, a tak je vhodné věnovat výběru kola více pozornosti. Špatný výběr vám může cyklistiku znepříjemnit. Sepsali jsme vám malého rádce, jak postupovat při výběru kola, na co se zaměřit a jak se v nabídce kol orientovat.
Není kolo jako kolo. V zásadě je můžeme rozdělit do několika skupin podle terénu, ve kterém budete jezdit - HORSKÉ KOLO - SILNIČNÍ KOLO - GRAVEL - ELEKTROKOLO. Pojďme se na ně podívat podrobněji.
Horské kolo
Stále asi nejčastější tip kola, který můžete venku potkávat. Odpružená přední vidlice případně celoodpružené kolo, rovná řidítka, široké gumy. Velmi univerzální, velmi zábavné. Kolo, které se hodí jak do terénu tak na cyklostezku.
Silniční kolo
Širokou veřejností je silniční kolo vnímáno jako závodní. Asi i proto na silnici jen zřídka potkáte rodinku na výletě na silničních kolech. Silniční kolo má výrazně užší gumy, které kladou výrazně menší odpor, což se na silnici hodí, ale jízda na něm vás dokáže pořádně vytřást v případě nerovností na silnici. Má úzká zahnutá řídítka/berany a zpravidla těžší převody.
Gravel
Hit posledních let, kterému propadli mnozí ortodoxní silničáři i bajkeři. Gravel! O co jde? Gravel je jakýsi hybrid mezi silničním a horským kolem. Na pohled se více podobá silničnímu kolu, má však ergonomii, která vám umožní kolo lépe ovládat v terénu. Gumy jsou výrazně širší, než u silničního kola a mají vzorek, který vám umožní bez větších problému projet i středním terénem. Na silnici si tak můžete užívat rychlost, kterou vám gravel umožní a v terénu se můžete bavit stejně jako na horském kole.
Stejně tak můžete na gravelu kombinovat oblečení i příslušenství na horské i silniční kolo. Běžně potkáte v lese skupinu gravelistů v závodním dresu z lycry a současně s nimi jezdce v trailových helmách a volných dresech.
Samozřejmě, že silniční kolo bude na silnici rychlejší, stejně tak jako horské kolo bude v terénu pohodlnější a ve větším terénu budete mít na gravelu už poměrně plné ruce práce. Jde ale o extrémně univerzální a zábavný typ kola, který podle nás během několika let otočí trh vzhůru nohama.
Elektrokolo
Elektrokola jsou hitem posledních letech a budí i občasné vášně mezi ostatními cyklisty. Bezesporu největší výhodou z pohledu sportu je fakt, že elektrokolo může pomoci lidem, kteří by si jinak už jízdu na kole neužili, vrátit se zpátky do sedla.
U elektrokola je samozřejmě zásadním parametrem dojezd na baterii. Až po výběru dostatečně silného motoru a dostatečně velké a výkonné baterie přichází na řadu klasická dilemata jestli horské, silniční, trekové atd.
Podle čeho vybírat velikost kola
Velikost rámu kola je úplně zásadní parametr, který nesmíte podcenit. Velikost rámuse vybírá v první řadě podle výšky jezdce. Ale protože jsme každý jiný, vstupují do hry další parametry jako délka paží, délka nohou, flexibilita atd. Tyhle drobné detaily lze později doladit například jinou délkou představce, polohou sedla atd. Pokud ale zvolíte špatnou velikost rámu, téměř jistě se budete na kole spíš trápit bolestí a nepohodlím.
Každý výrobce kol má svojí tabulku velikostí rámů podle výšky jezdce. Spolehlivě správnou velikost však vyberete po konzultaci se specialistou. Zajděte si na prodejnu a kolo si vyzkoušejte. Navíc tím získáte další pár očí, který vám poradí, jestli je pro vás ta či ona velikost vhodná.
Pánská / dámská geometrie
Většina značek, včetně značky Specialized v dnešní době již nerozděluje speciální pánskou a dámskou ergonomii rámu kola. V některých případech se můžete setkat s koly, které v dámské variantě mají nižší rám s níže položeným středem a tudíž lepší nástup na kolo. Týká se to ale především elektrokol.
Nároky na odpružení
Odpružená přední vidlice, případně odpružená zadní stavba je dnes už standard horských kol.
Vidlice i tlumiče se liší zejména podle zdvihu. Laicky lze říct, že čím větší zdvih, tím “měkčí” tlumič je a pobere tedy tím větší nerovnosti.
Na rekreační ježdění rozdíl mezi zdvihy téměř nepoznáte. Pokud to myslíte s bikováním nějak vážněji, určitě se přijďte poradit přímo na prodejnu.
Zadní tlumič se používá především u trailových a enduro kol, kde potřebujete aby i zadní kolo co nejvíce kopírovalo terén a bylo tak ovladatelnější. Opět platí, že při rekreační jízdě tohle asi nevyužijete, ale vedlejším efektem celoodpruženého kola je mimo jiné i pohodlí. To je ovšem vykoupeno větší vahou kola. Je tedy na vás jestli chcete raději pohodlnější kolo nebo jestli chcete raději tahat menší váhu do kopců.
Vidlici byste měli volit určitě vzduchovou. Tato vidlice jde seřídit přesně podle vaší váhy i podle předpokládaného stylu vaší jízdy.
Průměr kol
Průměr kol má zásadní vliv na jízdní vlastnosti kola jako celku. Dnes už se v podstatě setkáte jen s jedním průměrem. 29”.
Velmi laicky lze říct, že 29” palcové kolo lépe jede a snadněji překonává terénní překážky.
Větší plocha pneumatiky se zemí znamená lepší grip a lepší vlastnosti, takže guma lépe “drží”.
U některých kol se občas stále používá průměr 27,5”. Většinou se jedná o dámská nebo juniorská kola s menším rámem velikostí např. XS, XXS atd.
Doplňky - kterým věnovat největší pozornost?
Je několik doplňků kola, které vám můžou jízdu zpříjemnit, nebo z ní naopak udělat peklo. Jde zejména o části kola, které se přímo dotýkají vašeho těla. Tedy hlavně sedlo, gripy řídítek a pedály.
Sedlo
Výběr sedla je disciplína sama o sobě. Špatně zvolené sedlo vám kromě znepříjemnění jízdy může způsobit i případné zdravotní komplikace, když budete jezdit hodně. O tom, že mužská a ženská anatomie je rozdílná asi netřeba dlouze hovořit. Výrobci samozřejmě nabízejí pánské a dámské varianty sedel, ale i tak budete muset vyzkoušet několik sedel, než najdete to správné pro vás a vaší aktivitu.
Na našich prodejnách jsme schopni vám změřit šířku sedacích kostí, což je zásadní parametr pro výběr vhodného sedla.
Gripy řídítek
Další kontaktní bod s vaším kolem jsou samozřejmě vaše ruce respektive dlaně. Vhodné gripy by pro vás měli být pohodlné i při delší jízdě. Současně by ale gripy měli “držet”, tedy by vám po nich neměla klouzat ruka. Sklouznutí ruky z řídítek v nějaké kritické situaci není nic příjemného.
Pokud dáváte přednost pohodlí před závodním výkonem, stojí za zváření ergonomické gripy s “ploutvičkou”.
V případě, že vám při jízdě například brní prsty, můžete to být způsobeno jak špatným výběrem gripů, tak špatným nastavením posedu na kole, ale o tom zase někdy příště podrobněji.
Co se rozhodně bude hodit
Na kolo samozřejmě existuje nekonečná řada dalších doplňků. Většinou je ale méně více. My doporučujeme následující doplňky.
Hydratace
Košík na lahev, v lepším případě dva košíky na lahve. Hydratace je při jízdě na kole extrémně důležitá. Na kole budete trávit často celý den, budete se potit a budete podávat sportovní výkony. Je tedy třeba doplňovat tekutiny a není nic horšího, než když vám dojde pití uprostřed vyjížďky.
Vhodnou alternativou pro klasické lahve/bidony můžou být i cyklo batohy s vakem na vodu. Kromě toho, že do batohu můžete dát všechno potřebné nářadí i oblečení, vejde se do něj ještě vak se zásobou vody na celý den.
Světla
Vidět a být viděn. Ať chcete nebo nechcete, budete se často na kole pohybovat i v silničním provozu a tady je velmi důležité vidět a zejména být viděn. Jedna věc je posvítit si na cestu, když jedete domů po západu slunce. Druhá věc je být vidět na silnici. A to nejen ve tmě. Trend poslední doby zejména u silniční cyklistiky je používat blikačky a světla i ve dne.
Zvolte dostatečně výkonná světla. Doporučujeme spíš kompaktní světla, která vám na řídítkách nezaberou moc prostoru a neutrhnou se vám na prvním hrbolu. Zvažte také systém dobíjení světla. Dnes už je běžný standard nabíjení přes USB. A hlavně světla vozte s sebou. Doma na stole vám budou k ničemu.
Základní nářadí a náhradní duše
Teď si spousta z vás myslí, že je to zbytečné, protože se vám za a) nemůže na cestě nic přihodit a za b) stejně neumíte kolo opravit, tak proč s sebou vozit nářadí a duši.
Murpyho zákony hovoří jasně. V okamžiku, kdy vyjedete bez nářadí, něco se stane...
A pokud si nevěříte na nějaký servisní zákrok v terénu máme pro vás dobrou zprávu. Cyklisti jsou obecně celkem sympatická partička a pokud někdo kolemjedoucí uvidí, že máte problém, zpravidla zastaví a pomůže. Těžko ale může pomoct, když nebude mít třeba náhradní duši.
Pokud se budete na kole pohybovat městem, poměrně brzy zjistíte, že bez zvonku se neobejdete. Naštěstí v dnešní době už nemusíte vozit obrovské zvonky vydávající zvuky podobné kolabující železobetonové konstrukci. Na trhu jsou i velmi kompaktní zvonky, které vám nezabírají téměř žádné místo na řídítkách a přitom vydávají dostatečně silný zvuk, abyste mohli upozornit chodce, že se blížíte.
Móda a trendy
Módní trendy se samozřejmě nevyhýbají ani segmentu jízdních kol. Poslední roky “frčí” zejména pastelové barvy kol, decentní designy, kde je zpravidla pouze logo výrobce a jinak je kolo bez zbytečných nápisů nebo grafických prvků. Barevně jde samozřejmě ruku v ruce i další příslušenství a oblečení.
Zeptali jsme se kamarádů bikerů, na jaká místa v Plzeňském kraji rádi jezdí, jaké jsou nejzajímavější trasy pro děti a kam by měl vyrazit náročný biker. Vyšlo nám těchto 5 TOP tras, které by si neměl ujít žádný pořádný biker.
Uporabljamo cookies za zagotovitev pravilnega delovanja vaše najljubše spletne trgovine, za prilagajanje vsebine strani vašim potrebam, za statistične in marketinške namene ter za personalizacijo oglasov Google in drugih podjetij. S klikom na gumb »Sprejmi vse« nam podate soglasje za njihovo zbiranje in obdelavo, mi pa vam bomo zagotovili najboljšo nakupovalno izkušnjo.
Nastavitve piškotkov
Zahtevani piškotki naredijo spletno stran uporabno, saj omogočajo osnovne funkcije, kot so navigacija po strani in dostop do varnih območij spletne strani. Spletna stran brez teh piškotkov ne deluje pravilno.
Piškotki za namestitve pomagajo spletni strani, da si ta zapomni informacije, ki spremenijo, na kakšen način se spletna stran obnaša ali izgleda, kot vaš priljubljeni jezik ali regijo, v kateri ste.
Piškotki za statistiko pomagajo lastnikom spletnih strani razumeti, kako obiskovalci uporabljajo spletno stran tako, da anonimno zbirajo in javljajo informacije.
Ti piškotki se uporabljajo s strani oglaševalskih in družbenih omrežij, vključno z Googlom, za prenos osebnih podatkov in prilagajanje oglasov, da so zanimivi za vas.